Thursday, January 29, 2009

Nurin Medical Check up at SJMC – Day 3

8/1/2009 – Pukul 6am, Nurin kejut nak pegi toilet..

7.00am – Hari ni Nurin kena early breakfast.. Bubur + roti.. habis bubur tu..

8.00am – Nurin kena makan ubat antibiotic(Augmentin) and duphalac.. then, tunggu nurse panggil je tuk buat MRI..

9.00am – xde apa2 pon, so aku pegi kat kaunter jumpa nurse.. sbb smlm doc dah ckp nak buat awal..

Aku : 'Bila Nurin nak buat MRI?'

Nurse : 'Tadi MRI kol, dalam pukul 2pm, sbb pagi ni ramai'

Aku : 'What, smlam doc ckp nak buat awal' – aku mula nak naik angin.. cam x proper plak aku tgk dorang ni.. lagi pon kalo kul 2 x tau kul bape bleh siap.. sbb pas MRI nak buat MCU plak.

Telephone bunyi.. aku dgr la nurse tu ada sebut 8am last makan, td someone from your office mention pukul 2…etc..

Nurse : 'Ok, nurin bleh pegi sekarang..'

So, we all pon pegi ke South Wing lagik sekali..

11.00am – aku tanya ni yg masuk trhu vein ker.. nurse ckp doc Zul x rekomen, sbb dia still kecik lagi.. so, try bagi ubat makan dulu.. Nurin kena amik ubat tido (oral).. with hi dose.. katanya ni adult nye dose and immediate result.. but seems she really strong, take 1 hour to slept.. tp dalam 10-15min after take the medicine, aku nampak dia dah macam pening2.. cakap pon ala2 hi.. then nak pegi toilet plak.. 2 kali plak tuh.. tu sbb ubat duphaloc kot.. dia x mo baring, so duduk lah kat ayah dia.. sambil bercerita tah apa2 tah.. cita2 nak jadi arnab la.. aku rasa mmg betulah kalo nak buat org sihat jadi x betul kena bagi ubat tido yg kuat – tuk dalam drama..

11.50am – nurse cakap kalo x tido dia kena bagi Nurin injection plak.. ni kira mmg immediate akan tido.. aku ckp give time dulu.. then dalam 1 jam confirm dia tido, ayah angkat masuk MRI..

12.00pm – masa nak letak kat MRi, dia dah start gerak.. kira dia x bleh tido straight.. maknanye dia x betul2 nyenyak.. so, nurse tu bagi injection kat dalam tu.. menjerit la dia.. tunggu dalam 10 minit x tido gak.. staff suh kuar, bagi tido.. dorang suma dah pening gak.. dia ckp very strong nurin ni.. dia cam lawan ubat tido tuh.. siap nurse tu cakap kalo org dewasa 10 min dah trus tido.. nurse tanya doc Zul.. dalam masa yg sama ayah dia bgtau Nurin kat dalam siap ckp ' Nak makan, lapar'.. teringat aku masa kat labour room… time tu plak mintak makan…

1.00pm – nurse inform doc zul, that both x jalan.. doc, suh buat GA.. if this oso not work, have to continue tmwr.. aku time tu dah lemah gak.. xkan nak buat esok plak.. dah la ari2 dok kena ubat tido.. hopefully, kali ni work.. nurse ckp kena tgk kalo availability of doc GA and equipment.. coz not all machine can enter MRI room as the magnetic is very high..

2.00pm – ibu sampai.. Nurin baring ngan Nanny dia.. masa Nanny dia panggil dia still respon.. and cam biasa dia ckp nak tido kat bilik atas.. mmg konpem dia x nyenyak as dia bleh menyapuk masa kitaorg tgh cakap..

1.30pm - doc Norlaili, GA datang.. mula dia pon takut gak nak bagi GA, sbb takut terover dose bleh stop breathing.. aku n husband time tu mmg dah cuak.. my husband ckp kat aku kalo sampai camtu, x payah lah buat suma nie.. yelah, x pasal2 jadi benda lain plak.. doc ckp dia kena betul2 monitor Nurin..

2.15pm – doc masuk kan ubat thru vein, masa tu aku nampak equipment tuk GA.. pas pada tu staff dukung Nurin bagi tido kat dalam bilik MRI..

3.00pm – dah kuar dari bilik MRi, masuk plak bilik lain buat MCU.. ni procedure masukkan tiub nak tgk camne pass bladder.. masa nak kena buang air kecil Nurin kena sedar sket..

3.30pm – aku dgr Nurin menjerit dari dlm bilik.. 5 min kemudian doc panggil masuk.. doc ckp there's no problem..

3.50pm – Nurin di tolak ke bilik.. dah habis suma test.. just nak tunggu result.. masa nak tunggu turn aku tanya staff yg dukung Nurin lama ke dia tido.. dia kata kejap jerk.. aku tanya kena guna masuk gas ke? ' xlah.. tu standby jerk.. takut ubat td x jalan'

4.15pm – tanya nurse bleh discaj ari ni x? dia cakap kena tunggu Nurin betul2 awake, sbb dah byk sgt ubat tido.. kena monitor takut apa2 jadi kat dia..

5.00pm – nurse datang inform kena discaj esok, sbb doc Zul xde kat this area tuk cek Nurin.. ah, sudah kena amik cuti lagih.. kalo bleh aku xmo tido lagik.. yelah dah xde apa2 test pon lagik..

5.30pm – aku kejut Nurin, tanya dia nak balik tido rumah x.. aku bagi minum susu.. then kejap je dia dah aktif.. aku suruh husband ckp trus ngan doc. Kita jumpa dia ari sabtu..

6.15pm – nurse kol doc.. mula tu doc x bagi gak.. but at last, we manage to discaj as Nurin oso already fully awake.. nurse prepare documents

6.45pm – Gi kaunter kat bawah tuk disaj.. aku yg turun.. xde org pon..

Aku tgk kat skrin tu dlam 7K++.. berdebar dah masa ni..

Aku : 'yg ni ke total suma.. '

Staff : 'ni blom finalized lagik'.. then dia key in data.. Total dalam 8,960.xx.. yg mahal MRI, endoscopy 2K++ each..

Aku : 'Hmm.. byknye.. bape ING cover yerk'

Staff : 'Kat GL 5K' aku dalam hati habislah kena tolak gaji nie.. tak expect sampai that figure.. 'tapi u keja *eS***A Should be no prob.. selalu ING settle suma, let me check for you'

Time ni jantung aku cam nak jatuh.. duk hitung bapa byk kena bayar..

Staff : 'Ok, mem.. all bill settle.., the GL will cover 60 days, last 6/3/2009 with same doc'

Alhamdullilah.. x terkata aku.. so naik bilik suh husband teka bape bill… dia ckp dalam 5K.. aku tunjuk bill.. terkejut gak dia..

7.30pm – balik ke puncak jalil.. esoknye aku suh Nurin rehat kat rumah.. yelah, 3 ari berturut3 amik ubat tido.. gile ke apa.. takut gak side effect..

Tp mmg betul kesan ubat tu Nurin tido dari kul 3pm – 9pm.. x sabar what will doc. said on this Saturday..


2 comments:

Anonymous said...

Ya Allah, sedih lah aku baca entry pasal Nurin ni mauze ... aku dok bayangkan muka dia jek ... mcm tu sekali la susahnya nak tidokan dia ..

tak sabar nak tunggu ko update pasal result ...


mak aih bil mahal amat.. tu pun dorang soh stay satu malam lagik ... ganas betul! tapi lucky gak sponsor :)


take care nurin!

Fara

Anonymous said...

hmm kesian nya nurin... skrg ni dah ok ke? dah boleh pegi sekolah? cepatlah update pasal result doc.. tak sabar nak tahu... take care nurin..