Friday, January 23, 2009

Nurin Medical Check up at SJMC – Day 2

7/1/2009 – Pukul 6.30am dah bangun.. katanya pukul 8.00am dah nak kena gi OT.. last sekali minum susu pukul 9pm.. ikut nurse kul 3am, last food kira lamalah Nurin posa..

6.00am – nurse bubuh krim kat tgn Nurin, backup tuk masukkan anestatic tuh.. lupa le termnye.. katanye ni nak bagi kebas2..

7.00am – Nurin kena mkn ubat tido n tahan muntah.. tp kesudah x tido.. asyik le berjalan2.. aku yg takut kot2 dia jatuh.. tp nampak aktif je lagik..




9.30am – husband datang bawak bekal nasi goreng.. harith xnak pegi sekolah KAFA..

10.30am – tolak masuk OT.. masa ni dia pasif sangat.. langsung x bercakap.. ayah dia teman kat OT.. mungkin marah kat kami..

Aku : ‘yg anestatic nib ape lama effect dia’
Staff : ‘half an hour mesti tido’
Aku : ‘Sbb pagik td dah mkn ubat tido, tp still segar jerk..’



Ayah n Nurin.. Pasif jerk
Dah Sedar.. tolak masuk bilik cek BP

11.30am – Nurin dah sedar.. procedure dah habis.. aku plak masuk bilik OT, teman dia.. masa ni dia mmg memberontak.. aku pujuk pon x jalan.. siap nurse nak cek pernafasan , letak bende kat jari pon dia bukak..

Aku : ‘td berapa lama dia baru tido’
Nurse : dalam setengah jam, dah tido’
Aku : ‘ Bila dia bleh start makan’
Nurse : ‘ Tunggu 3 jam, bagi air masak sikit dulu, kalo x muntah then baru makan’
Aku : ‘Uish, lama nye lagik.. kesian dia lapar’
Adalah dalam 15minit aku kat dalam, tunggu nurse yg jaga wad datang. Dia bleh tanya nak dukung nak nek tolak jerk.. aik, mestilah nak tolak katil tu masuk bilik.. aku tgk nurse ni cam ala2 blur la plak.. cam byk yg x sure.. cam baru keja jerk.. aku dgr nurse yg jaga OT tu bgtau kat nurse wad 1 jam dah bleh minum..

Masa kat bilik, Nurin dok nangis jerk.. x tau le kalo masa tu ubat bius dah habis, dia rasa sakit.. Doc Zul dtg melawat and informed the result..

Husband : ‘Macam mana doc’
Doc : ‘ I just see 1 uretra, kena buat MRI tuk confirm that’
Husband : ‘Hari ni ke buat MRI’
Doc : ‘I think we have to do MRI tmwr morning, as she just took GA (General Anestatic). I’m afraid that MRI can’t give more ubat tido.. takut nanti overdose.
Aku : ‘Yg sembelit tu macam mana?’
Doc : ‘Mmg banyak najis. I’ll give Nurin antibiotic and ubat tuk buang najis’
Aku : ‘Bila dia bleh start makan’ – soklan yg sama kena tanya kat suma org sbb dorang akan give different answer.. tu yg x bape syok.. xde default answer..
Doc : ‘Sekarang dah boleh, tp make sure bagi air kosong dulu..’
Aku :’So, kira ari ni dah abih test la kan..’
Doc : ‘Yup.. I’ll booked MRI tmwr morning.. then buat MCU trus kat sana’

Once doc kuar je, kul 12pm, aku tanya Nurin nak air tak.. dia nak air ribena.. so, mula aku bg half bottle, tgk dia ok aku tambah lagik 1 botol penuh.. kalo ikut nurse OT tu td kul 3pm baru bleh bagi.. so, dah abih minum air aku suap dia makan nasi… byk dia makan.. aku belasah bubur nurin pagi tadi.. siap yg hantar makanan tu dah amik, aku mintak balik.. bleh gitu..

Aku ckp why not kita try Nurin MRI masa sedar, as we all confident that she can do it.. so my husband suh nurse cek ngan nurse MRI.. Unfortunately, MRI time tu dah penuh.. nak tak nak kena buat esok gak..



Breakfast and lunch sekali


Cek BP and start makan Augmentin n Duphalac

3.00pm – aku kol boss bgtau esok cuti.. dah la esok aku kena pegi Shah Alam, ada site visit.. aku pon guilty gak nak apply cuti..

Aku : ‘Bos, nak bgtau I nak apply cuti.. anak kena admit lagik, esok buat MRI.. rasa bersalah plak, yelah dah la baru masuk cuti byk plak, habislah i’ – before this aku dah inform boss yg nak bawak Nurin gi check up
Boss : ‘hmm.. mmg dah habis pon.. tp sbb anak ok’

4.00pm, turun bawah nak cari makanan.. tp cam x menarik.. so my husband gi kuar cari Domino..

Pukul 5pm, my husband balik rumah dulu, amik laptop n baju tuk esok.. then, kul 6.30pm gi sekolah Harith, just nak tgk camne dia balik.. datang balik hospital dlm pukul 8pm.. lepak2 ngan Nurin kat bilik.. Pukul 7pm, Nurin start cirit-birit sbb makan ubat Duphalac.. Pukul 9.30pm, husband balik, tido ngan Aqil n Anaqi.. miss both of them.. we slept at 10pm..

No comments: