Monday, January 19, 2009

Nurin Medical Check up at SJMC – Day 1

6/1/2009 (Selasa)
Pagi ni bfast karipap.. Harith pegi kelas KAFA.. Nurin sempat mkn setengah jerk.. Pukul 9am, sampai ke SJMC.. pegi kaunter tuk register Admission.. tunggu dalam setengah jam, baru masuk bilik..

Cek BP and berat 18.7kg

10.00am – Masuk bilik 258-1, lepak kat bilik dulu.. nurse tunjuk camne nak guna facilities kat situ.. aku tanya MRI buat pukul berapa? Dia tgk report yg doc bagi cakap total test yg Nurin kena buat;

1. MRI
2. IVU
3. MVU
4 .Endoscopy


Nurse baru nak kol Doc. and booking MRI.. we taught that all the booking has been done earlier..

10.30am – Pegi ke South Wing, Imaging Department.. Nurse mention doc. Suh try buat MRI without ubat tido..


11.00am – Staff yg buat Imaging suggest bagi ubat tido, sbb kat masa buat MRI bunyi kuat, nanti budak takut.. lagi pon masa buat ni mmg x bleh nak gerak langsung.. kalo gerak kira dah x jagik.. gambar x cantik.. so kena buat lagik..



Aku : Berapa lama buat MRI?
Staff : Ni kena dalam 30 – 45min, sbb ada 2 part nak buat MRI
Aku : 'Xde side effect ke bagi ubat tido'
Staff : ' Xdelah'
Aku : 'Berapa lama baru bleh tido'
Staff : 'depends pada budak.. ada yg kejap ada yg 1 jam.. tgk kalo dia active lamalah dia baru tido, yg x tido langsung pon ada, so kena buat lain kali'

Ubat tido - Oral

11.50am – minum ubat tido, active je masa ni.. xde kesan lagik.. tp almost kul 1pm, dia dah tido.. tp bila angkat tangan Nurin, tangan dia keras lagik, kira dia x tido nyenyak lagik.. so nurse decide nak bagi ubat tido thru rectum.. Doc and nurse duk lalu lalang, tgk dia x tido lagik.. doc. Ckp dia very strong sbb x tido lagik'

1.00pm – masa ni dia tgh tido, menangis kuat giler masa masuk ubat kat rectum, kesian aku tgk.. dia ala2 fobia kalo ubat masuk kat punggung ni.. pas tu nampak dia cam lawan ubat tido tuh.. dalam pukul 1.30pm dia nak gi toilet, nak membuang.. masa ni dia berdiri dah x bape nak betul.. mungkin ala2 dah x sedar.. masa kat dalam toilet, dia ckp pon ala2 hi/khayal.. antara dialog dia.. 'napa tisu ni camne.. sambil tarik2 tisu.. pas tu kaki dia terjatuh ke bawah, masa tgh cangkung.. 'bukan adik buat, dia (kaki) tu tolak sendiri)'.. aku masa ni dah panik.. risau jek..
Pas pada tu, dia xnak tido.. lama gak baru tido.. dia duk ckp ' adik nak tido kat bilik atas (bilik yg dia kena admit)'


Bilik MRI


2.15pm – husband aku dukung dia masuk bilik tuk buat MRI, masa letak dia bangun.. tp try gak masa dia jaga.. husband aku masuk.. aku x bleh masuk.. kalo ikut parent xbleh masuk, nurse je yg handle..



Nurin dah sedar

2.30pm – dah kuar, husband kata x bleh nak buat, sbb dia gerak.. masa awal2 Nurin mmg x gerak, tp time tu bleh gerak, Cuma masa lampu merah tu yg xbleh gerak langsung..


3.00pm – Nde sampai, masa ni Nurin tido.. mungkin penangan ubat tido..


Nak drip

3.30pm – Drip tuk nak buat IVU/MVU.. menjerit dia masa kena drip..


4.30pm – Pegi North wing plak.. IVU ni contrast, so nanti nampak lagik detail.. doc. Ckp tuk MCU Nurin kena tido nyenyak, sbb ni nak masuk tiub kat private part tuk tgk bladder.. dia x berani nak bagi ubat tido lagik takut overdose and memandangkan lambat ubat tido tu lambat effect kat Nurin.. sbb pukul 6pm, dah tutup.. so, dia suggest buat IVU jerk.. x-ray bahagian abdomen.. masa ni pon husband aku yg masuk.. aku ni jenis x sampai ati.. bayangkan masa drip tu pon, aku menangis gak sbb dgr dia menangis.. yelah, daripada x sakit dah jadi macam org sakit plak..


5.00pm – masuk bilik IVU.. setiap 5 minit akan capture 1 gambar.. total dalam 5-6 keping x-ray.. last pic, dia kena kosongkan bladder.. tp 5-6 kali suh Nurin buang air kecil, dia cakap xde.. risau gak sbb kat x-ray nampak bladder dia penuh.. 'kan adik dah ckp.. xde'.. doc, buat ultrasound.. at last, capture gak with full bladder..


Peluk bear Ninda dia bagi

Belah kanan showed duplex kidney
5.30pm – ibu n aku masuk bilik IVU.. sporting je staff situ, siap suh masuk dalam amik gambar.. aku tgk x-ray tuh.. dia pon xplain x-ray yg biasa n with IVU.. dia mention nurin have duplex kidney.. that sound abnormal..


6.00pm – staff tanya nak wheelchair ke nak dukung? Aku ckp dukung jelah. Kang lama plak.. sbb 1 floor je pon.. lagi pon Nurin x makan lagik.. kesian dia.. sure lapar giler.. sampai je bilik, trus aku mintak dia hantarkan food..



7.00pm – ibu beli nasi goreng kat kedai mamak.. husband aku balik amik anak2… bawak tgk Nurin..

8.00pm – doc Robert masuk.. dia ckp dia doc. Anestatik, esok dia akan bagi Nurin Anestatik and doc, Zul will do catscopy kat OT.. dia tanya dah tgk ke result x-ray.. aku ckp blom.. so, dia pon xplain..


Doc : 'Dia ada duplex kidney sebelah kanan, uretra pon kembang.. kalo normal uretra tu halus jerk.. x nampak'


Kebetulan masa tu doc. Zul lalu, jd aku pon trus tanya..


Aku : 'Td Doc Robert ckp dia nak buat anestatik and esok nak buat scope, xde side effect ke, sbb baca kat internet pas buat tun anti masa kencing pedih'

Doc : 'A'ah dia mmg doc. Anestatik, xdelah, yg tu sbb kalo nak besarkan laluan kencing'


Aku : 'Ni yg nak masuk camera tu kan,, besar ke tiub dia'

Doc: 'xdelah, kecik jerk.. doc just nak cek bladder dia jerk'

Aku : 'yg sembelit tu camne'

Doc: 'esok doc cek sekali, sbb dia dah buat GA, so bleh buat trus.. this simple procedure, mebi take around 15 min for scope and 5 min on rectum'

Aku : MRI bleh buat esok ke?

Doc : 'Takut x belh, sbb pagi dah GA, nanti takut overdose'

9.00pm – masa dorang datang, Nurin dah tido.. so amik gambar je, proof kat Nurin adik n abang dia dtg..


Harith : 'abg beli air milo tuk adik ni'… tp memandangkan adik dia tido, jadi dia lah minum.. at least dia ingat kat adik.. husband aku ckp masa nak naik lif, harith ckp nak beli air tuk Nurin.. dia pon kesian tgk adik dia..

9.40pm – husband and ibu balik.. aku pon trus tido.. mula mak aku nak stay, tp aku ckp xpelah sbb kesian plak tido atas sofa.. nanti x selesa..


Nurse suh Nurin posa.. last meal must be at 3.00am.. last Nurin minum susu pukul 9.00pm..

4 comments:

Mamajenn said...

Mau, aku simpati dgn keadaan kau sekarang..kuatkan semangat ye. Sejak menjadi mak budak ni sensitip plak baca entry2 gini..Doa banyak2 ye. Insya-Allah nurin akan ok..Amin.

Aryana & Adrienna said...

awak cian nyer kite kat nurin ....apa2 nanti update lah yer....insya allah nurin akan c-hat yer....

PrincessD said...

Kak Mauze..bace entry pasal Nurin ni buat D risau je..kesian kt akak..D doa2kan semoga nurin kembali sehat seperti biasa k..stay strong ye kak mauze!

Anonymous said...

apa kesimpulannye mau result sume test Nurin?? serious ke tak serious problem dia?? hopefully nothing serious..kita doakan sumenye dipermudahkan ya ;)

ok..sambil2 tuh bila2 free siapkan tagging nie ekk ;)

The Rules:
1.Link to the person that tagged you.
2.Post the rules in your blog\FP\lifejournal\multiply.
3.Share 6 important things/habits/quirks about yourself.
4.Tag 6 random people at the end of your post by linking to their blogs.
5.Let each person know they have been tagged by leaving a comment on their website.
6.Reply to me when you’re finish

Deatils boleh check kat Fp kita ;)