Thursday, March 27, 2008

Medical Check Up

At last, masa yang ditunggu2 untuk medical check up.. Actually, aku amik pakej ni thn lepas dalam bulan 6/2007. Namanye HSC (Heart, Strok, Cancer) Medical Center at PNB Darby Park.. Aku amik 5 thn nye pakej.. so kena gunakan dalam masa 5 tahun le.. Hajat di hati nak terminate so before terminate baik guna dulu sbb dah bayar banyak jugak..

Sebelum buat treatment ni, husband aku disuruh untuk puasa selama 8 jam.. start from 12am, xdelah posa namanye sbb time tu mmg time tido.. so esok paginye, boleh minum air masak sahaja.. So, sampai sana dalam pukul 9am.. Pagi tadi jem teruk, bajet nak sampai before 8.30am.. SMART tutup haru-biru jadinye KL ni..

Sampai trus register nama, then buat urine test.. Then, gi jumpa doctor Wong, consult tuk buat treatment apa.. mau setengah jam jugak kat dalam bilik tuh.. Pas tu amik blood test - ni nak buat 66 test.. byk gak darah kena ambik..

Blood test

Pas tu masuk bilik tuk buat scan guna alat Siemens 64-Slice MSCT.. Masa ni aku nak ikut masuk tp tak boleh sbb radiasi tinggi takut effect kat baby.. Mesin ni tuk visualize the smallest vessels in heart, brain, abdomen and lung in less than ten seconds.

Siemens 64-Slice MSCT..


Then husband aku ckp buat Dexa Bone Scan.. Pas tu ultrasound.. masa ni doc tu panggil aku ckp leh masuk tgk.. sbb yg ni xde radiation... dia guna mesin cam nak scan baby tuh.. tp mesin ni tuk scan perut.. so nampaklah hati, limpa, jantung, pundi kencing, dsb.. doc. tunjuk gak hati tp aku xde lah nampak sgt.. kalo yg bergerak tu leh la nampak..

Dexa Bone Scan - the gold standard for osteoporosis

After this baru husband aku leh amik breakfast.. dia dapatlah free coupon.. tp aku pon mmg dah awal2 bawal bekal lagik.. So, mkn lah kat sana..

Husband aku pilih set ni.. ada 3 set je pon.

Nak cek jantung Threadmill tuk stress test

Pas mkan amik berat, BMI.. nama nye EGC.. fullname x tau le plak.. then stress test guna threadmill.. masa ni budak tu x bagi aku masuk.. aku masuk jugak.. yg ni nak tgk jantung ok ke tak.. mula2 dia letak apa bendenya kat badan husband aku.. tu nak cek jantung.. then my hubby aku kena jalan kat threadmill dalam masa 12 minit.. kena capai target 180.. yg ni ada 4 stage, setiap stage dalam 3 minit.. mula2 jalan slow then makin lama makin laju..

Ni tuk cek mata plak

Pas tu cek mata Optometric Eye Screening.. Mata suma ok.. cuma ada tambah silau sikit. power pon below 100.. Then, jumpa Chinese Physician Consultation.. ala2 tabib la.. more to check internal.. so, far dia ckp result husband aku suma OK..

Then, aku n my hubby dibawa ke HSC Cheras tuk buat MRI.. sbb mesin tu mmg ada kat sana jer.. Kat situ aku x dibenarkan duk dalam gak.. tp bolehlah nak amik gambar.. dia ckp nanti rosak barang2 such as hp, jam.. so, aku dibenarkan duduk dlm bilik sebelah.. kat situ leh tgk gak..

Husband aku di MRI

Kat sini, dapatlah aku tgk dr screen kepala hubby aku.. sbb yg ni nak scan neck.. yg ni mau dalam 15 minits kot.. Husband aku ckp bunyi kat situ bising.. masa ni nak telan air liur pon x boleh..

Masa ni dah nak pukul 3 lebih.. aku lom lunch lagik.. perut mmg keroncong.. baby dah gerak byk kali dah mintak mkn.. hehe. so sampai sana kitaorg gi lunch kat food court bawah.. dah abih baru gi jumpa doctor amik result.. lama gak jumpa doc.. dia terang details.. kesimpulannya.. my husband is OK.. alhamdullilah..

No comments: