Tuesday, March 11, 2008

3D

Hari ni aku gi cek up.. kalo ikutkan aku nye appointment 23 Feb 2008... tp aku xmo pegi sbb aku xde soklan tuk doc.. so aku tunggu bila dah masuk 7 bulan then aku pegi.. tu pon ingat nak buat 3D.. maklumlah aku x penah buat yg 3D ni.. so excited gak lah nak tgk..

Aku pegi ari Isnin, 10 Mac 2008.. genap 28 weeks ( 7 bulan).. sbb before this doc. ckp kalo nak buat 3D masa 5 bulan dah bole.. tp masa aku gi cek up 5 bulan, dia ckp masa 6-7 bulan baru ok kalo nak buat 3D n dia suggest aku buat weekdays.. tu yang aku pilih hari Isnin dan 7 bulan..

Aku sampai KPMC dalam kul 10am.. xdelah ramai patient.. so as usual amik urine test, berat 56.4kg naiklah 2 kg dlm tempoh 1 bulan lebih .. BP 91/59..

Aku : Rendah ke BP ni?
Nurse : Senyum.. rendah sikit
Aku : Kalo normal berapa
Nurse : Dalam 120


Aku bgtau kat husband aku.. then dia ckp nanti tanyalah doctor.. Aku pon jawap alah.. doc mesti ckp OK punye... Then, aku nye turn dalam kul 11am..

Doc : Hi.. sihat ke..
Aku : Sihat (dia tgh copy akunye record kat kad dia).. BP saya tu rendah ke?
Doc : Ni normal masa peknen.. selagi x pitam.. consider OK.. ok kita scan
Aku : Hari ni saya nak buat 3D
Doc : Kita try dulu tgk kedudukan baby..

Hari ni aku rasa paling lama doctor scan.. Siap tgk kepala, kaki, pundi kencing, jantung, jari.. Anak2 aku excited nak tgk jugak.. tp x tau leh dorang nampak ke x..

Aku : Boleh tau berat baby x?
Doc : Ok.. Nanti doc. amik ukuran dulu.. Should be ok.. Ok berat baby dalam 1.4kg.. 28 weeks.. Kita try capture muka dulu.. (ni nak buat 3D)
Aku : Ok... Abg (Harith) nak tgk muka baby x..
Doc : Baby ni active sgt.. x dapat nak capture.
.

Aku dah frust dah.. Doc ckp kita try lagik.. Dia suruh aku mengiring.. Then nampak muka baby.. still dalam B&W.. Pas tu doc tukau screen tuk 3D dah x nampak muka.. Doctor ckp baby active sgt.. byk bergerak.. 3 kali test tp x dapat..

Doc : Kita cuba masa 32 weeks nanti.. Skrang ni mmg time yg sesuai sbb ada cecair (lupa plak namanye).. tp sbb baby terlalu aktif tu yg x dapat nak capture..
Aku : Oh, nanti pon oleh jugak ek
Doc : Masa 32 weeks nanti baby dah besar so x banyak ruang tuk bergerak.. so hopefully dapatlah tgk.. Hari ni doc kira scan biasa jerk..

Time aku tgh discan, byk kali gak telefon berdering.. Then, nurse ckp ada orang nak bersalin dah.. Tp aku puas hati gak sbb discan lama n dapat tgk pergerakan baby dlam perut aku.. Skrang ni kepala dia kat atas n kaki membengkok ke atas.. No wonder le aku rasa byk kena kick kat bahagian perut..

Doc : Ubat ada lagik ke?
Aku : Obimin, tp sikit jerk..
Doc : Ok.. xpe
Aku : Doc.. leh mintak MC x ari ni (x penah2 aku mintak MC.. sbb ari ni tahap malas aku nak gi keja melampau2.. lagi pon skrang ni dah pukul 12 pm)
Doc : Ok.. Boleh.. (Doc pon sign sijil sakit tuh) Ok kita jumpa 32 weeks.. Baby masa tu dah besar so xleh nak gerak banyak..
Aku : Oh.. bole buat lagik ek... (sbb adik ipar aku ckp kalo dah 7 mths doc xnak buat 3D dah - tu dekat Hospital Nuri kot kalo x silap)


Then doc. pun bergegas keluar.. Masa kuar tu dia ada tanya dlm masa 4 weeks ada gi cek blood preassure x.. aku ckp lah x.. yelah gaps 1 bulan lebih baru aku jumpa dia..
Pas tu aku turun bawah nak membayr.. expected below $100.. sbb xde amik ubat.. Masa tu nurse dtg jumpa aku tanya:-

Nurse : Akak nak MC bape ari?
Aku : Ehm... boleh camtu ke?
Nurse : Tadi x sempat tanya doc..
Aku : 1 hari jerk.. (Dlm hati kalo letak 2 ari pon bagus gak..heheh)
Husband aku tanya, yg print out tu x dapat.. try lah tanya nurse.. Aku pon pegilah tanya.. sbb td dok pikir nak buat 3D langsung terlupa pasal print out..

Akunye turn amik bil..

Aku : Bape ye dik?
Nurse : $47
cam x caye jerk...
Aku : Dik, print out yg scan tadi x dapat ke..
Nurse : Doc x xde sbb ada org nak deliver.. Akak nak ke.. sbb kat sini doc. x caj tuk scan..
Aku : Hmm.. xpelah dik..
Husband : Xpe ke x dapat ni..
Aku : Xpelah.. nak buat camne..


Details of the bill :

Consultation - $40
Admin Caj - $3
Disposable Item - $4
Total - $47

6 comments:

Fara said...

x per, bleh pegi lagi bila 32 weeks.

murah la plak charge ehh ... idlan hari tu cucuk kena rm85, urgh! memula niat nak jumpa dr. norleen sekali, terus x jadik, bajet lari wakaka!

SASMYN'S BLOG said...

uish.. mahalnye.. xpe gi jer jumpa.. balik opis jgn lupa bwk balik resit.. kasik claim ngan company..

Aryana & Adrienna said...

hi, still remember me ....
can view my blog ..hanacatwoman.blogspot.com

Anonymous said...

ala resit tuk idlan x leh claim pon, sbb nama idlan .. bukan nama aku ..x pe lah next time aku gi klinik adibah je, sure kena rm17 jek huhuhu!

fara

ayahana said...

resit pon berkira ke? :P

Aryana & Adrienna said...

u nak my hp no ya ...uishhh takle kasi kat sini...any email me @ hana@writers.com.my or su78hana@yahoo.com