Monday, February 11, 2008

Nurin Qistina Saiful Azam ( 1 months )

18 July 2004 - Day 1
20 July 2004 - Day 3
22 July 2004 - Day 5 (Nyenyaknya dia tido)
22 July 2004 - Day 5 ( Cuba untuk mengeluarkan tangan)

24 July 2004 - Day 7 (Abg dia 1 tahun 9 bulan)
24 July 2004 - Day 7 (Kasik pose sikit)

24 July 2004 - Day 7 (Pose masa tido n bangun)
28 July 04 - Day 11

With Auntie Mazni and Nina
With Ayah..
Auntie Asmah n Mazni
Abg nak sayang adik..
31 July 04 - Day 14 (Pegang kaki adik le plak)


Ni gambar2 Nurin ketika berumur 1 hari sehinnga 1 bulan.. Masa baby , kulit muka dia ada bintik2 putih, doktor kata 'amenia' aku pon x sure sebutannya.. Risau gak, tapi semakin ari dia membesar, benda tu pon hilang.. Aku nak sharelah sikit pengalaman bersalinkan puteriku ini..

Aku dijangka bersalin pada awal bulan August 2004. Hari Sabtu 17 July 2004 petang tu dah kuar stain sikit.. dalam hati aku berkata alamak, dah nak bersalin dah ker, baby boy lagi ker.. sbb masa first baby boy aku kuar tanda darah, so kali ni aku expect akan kuar tanda air.. tapi x kisah, janji anak yang bakal keluar tu sihat.. aku dah start kol doktor Halim(soh dia prepare), mak n makcik aku (nde) bagitau dah kuar tanda.. tp masa nie x sakit apa pon lagi..

Malam start pukul 10 pm aku dah start rasa minor contraction n aku still bleh tahan lagi.. ingat lagi masa ni AF2.. aku pon rileks lagi sampai abih AF2.. kul 12pm aku dah rasa perut memulas agak kuat every 10 minutes.. masa ni husband aku dah nak bawak g hospital tp aku kata xpelah aku bleh tahan lagi n ingat nak tunggu sampai pagi esok Start kul 12.30am, aku rasa every 5 minutes major contraction, aku pon terus ajak husband aku g hospital.. sampai kat Hospital Damai dalam 1.05am.. masuk je kat bilik nurse terus cek heartbeat (CTG) baby 10minit, aku pon pelik, selalu dia akan cek bukak brapa then baru cek heartbeat baby.. masa tu mmg sakit gilerlah, aku pon soh husband panggil nurse ckp rasa macam nak terkeluar dah, masa tu baru nurse check tgk n cakap 'dah almost bukak habis ni', apa lagi kelam-kabutlah dia nak tolak gi labour room dlm kul 1.30am.. tp dalam masa yang sama tu sempat plak lagi dia sound aku

Nurse : 'Kenapa x datang awal2 lagi?' n 'kalau rasa nak keluar tahan tau'
Aku : ' Dah call doktor ke blom? '
Nurse :'Baru call and doktor on the way..' (sbb dia expect baby kuar lambat lagi.. )
Aku : 'Doc tinggal kat mana'
Nurse : 'Dekat jerk'
Aku:(Adus.. angin plak aku ngan nurse ni.. )

Aku dah masuk labour room.. Doktor sampai 1.45am.. Doc. terus pecah air ketuban n soh aku 'PUSH' and alhamdullilah Nurin Qistina binti Saiful Azam selamat dilahirkan kul 2.02am (kebetulan sama tarikh pernikahan kami 020202) pada 18 July 2004. Berat 3.0kg, ukurlilit kepala 34cm, panjang 51cm. Sambung sikit lagi, masa doktor letak baby atas badan, aku siap tanya baby boy ke girl sbb aku rasa macam nampak 'anu' dia, then bila tgk baby girl.. Putih melepak and tembam..

Alhamdullilah, aku rasa yg ni paling cepat dan mudah... X perlu dripped masuk air, mkn pil membuang air besar, dan x perlu dripped tuk paksa buang air kecil.. dah yg penting xde muntah kat labour room.. kebetulan ada nurse yg sama masa sambut Harith.. malu plak aku.. x tau le dia ingat ke tak.. sbb dia yg tolong bersihkan muntah aku.. Nurse pon hanya dalam 2 orang je yg membantu doc.. kalo masa Harith ada 4 orang.. semuanya berjalan dengan pantas.. x taule tu kesan dari mkn pil Salindah or anak no 2 senang sikit sbb dah ada laluan.. Aku bersyukur sangat..

Itulah nikmat dan keindahan menjadi seorang ibu, hilang suma rasa sakit bila dah keluar permata hati.. masa sakit mmglah ingat dah cukuplah, tapi bila mengenangkan betapa seronoknya masa mengandung n masa keluarkan kepala baby.. aduh rindunya saat2 manis tu.. tapi buat masa nie aku mmg planningla.. Thanks n Love you honey..

No comments: